14. joulukuuta 2017

COPENHAGEN IN 48 HOURS

Jos mä jotain reissuja erityisesti rakastan, niin viikonlopun mittaisia reissuja Eurooppaan. Arjen keskellä pieni irtiotto tekee aina niin hyvää. Pitkän ja harmaan marraskuun jälkeen oli aivan ihanaa lähteä pienelle reissulle mulle aivan uuteen kaupunkiin, Kööpenhaminaan.

Tanska on mulle tuttu lähinnä välietappina, sillä lennettiin aikaisemmin usein Kööpenhaminan kautta Nizzaan, kun ei silloin sinne juurikaan suoria lentoja ollut. Vierailut muihin Pohjoismaihin ovat muutenkin jäänet mulla erittäin vähälle, sillä aikaisemmin en ole Tukholman lisäksi muissa Pohjoismaissa edes käynyt! Ja viime Tukholman reissustakin taitaa olla jo seitsemän vuotta, joten nyt alkaa operaatio käy kaikissa Pohjoismaissa! Ainakin kovasti kiinnostaisi käydä Norjassa ja Islannissa. Ensimmäinen on onneksi lähellä ja Osloon lentääkin aika halvalla. Ehkä sinne tulevana vuonna?

Lähdettiin tosiaan perjantai-iltapäivällä kohti Kööpenhaminaa. Lento kesti vain puolitoista tuntia ja aikaero oli puolellamme, joten olimme nopeasti perillä. Puolentoista tunnin lento on jotenkin aivan liian lyhyt, eihän siinä ehdi tehdä mitään muuta, kuin lukea yhden lehden! Meidän hotelli sijaitsi aivan päärautatieaseman vieressä, joten junalla olimme vartissa hotellilla. Heitettyämme laukut hotellille, suuntasimme aivan vieressä sijaitsevaan Tivoliin.

Kööpenhaminan Tivoli oli aivan ihana! Ja oli muuten aivan erilainen, mitä olin kuvitellut, koska en ollut katsonut yhtäkään kuvaa Tivolista ennakkoon. Jouluvaloja oli kaikkialla ja fiilis oli muutenkin ihanan jouluinen. Ulkona oli kylmä, mutta silti paikka oli ihan täynnä ihmisiä nauttimassa paikan tunnelmasta.

Lauantai pääkohteena olivat Pieni Merenneito ja Nyhavn. Kolmen kilometrin matka patsaalle vei ikuisuuden, sillä ennen sitä piti tietysti käydä jokaisessa kiinnostavassa kaupassa ja ottaa kuvia! Pieni Merenneito oli kauempana keskustasta, kuin olin kuvitellut, mutta pienen koon tiesin jo ennestään. Olihan se ihan hieno patsas, mutta lähinnä huvittaa, että tuollainen patsas on yksi Tanskan päänähtävyyksistä. Lounaalle käveltiin takaisin Nyhavniin, joka oli just sen näköinen, mitä olin kuvitellut. Aivan ihana paikka!

Käytiin illalla uudestaan Tivolissa ja nyt oli aika myös mennä yhteen laitteeseen. Testattiin korkealle nouseva köysikaruselli (kuva), joka taitaa olla paikan vetonaula tai ainakin tunnetuin laite. Jonotus kesti melkein tunnin ja ylhäällä oli kylmä, mutta olihan se siisti! Ehdottomasti jonotuksen, jäätyneiden varpaiden ja 75 kruunun arvoinen.

Sunnuntaina vierailtiin mun toiveesta Christianiassa. Christiania on vapaakaupunki keskellä Kööpenhaminaa, jossa on vähän omat säännöt. Asukkaat eivät muun muassa maksa veroja ja vuokrakin on vapaaehtoista. Alueella myydään avoimesti mietoja huumeita, eikä alueella saa ajaa autolla. Vaikka en huumeiden käyttäjiin tai kannattajiin kuulu, oli kiinnostavaa käydä vähän erilaisessa paikassa. Alueella ei saa oikeastaan valokuvata, joten pidin kameran visusti laukussa (siksi laaduton snäppikuva ylhäällä), sillä huumeveikkojen kanssa en halua ongelmia :-D Erittäin mielenkiintoinen paikka, joten suosittelen ehdottomasti vierailemaan siellä! Turisteja oli, eikä paikka tuntunut yhtään pelottavalta keskellä päivää. Jos Christiania kiinnostaa enemmän, kannattaa tsekata muun muassa seuraavat blogitekstit, jotka googlesta pikaisesti löysin: Christianian vapaakaupunki ja Kööpenhaminan Christiania on Tanskan valloittava vapaakaupunki.

Christianian jälkeen käytiin lounaalla ja tapettiin aikaan kaupoissa ja kahvilla. Viiden aikaan palattiin hotellille hakemaan laukkuja, jonka jälkeen mentiin jälleen junalla kentälle. Meidän lento lähti vasta kahdeksalta joten aikaa oli! Helsinkiin laskeuduttiin joskus yhdentoista aikaa, joten maanantaina ehti hyvin virkeänä kouluun ja ajotunnille.

coat Mango / scarf Global / sneakers Adidas / jeans American Eagle / sweater Mango / crossbody Furla

Kööpenhamina oli kaikin puolin varsin ihana paikka ja juuri sopivan kokoinen kahden päivän reissulle. Kirjoitettua tanskaa ymmärsi aika hyvin (koska ruotsi), mutta puheesta ei ottanut mitään selvää. Jos Köpis ei ole vielä tuttu, niin suosittelen ehdottomasti tutustumaan! Aivan ihana joulukaupunki - lähtisin koska tahansa uudestaan.

1. Ihanalta kuulostaa tää reissu! Itsekin haluaisin käydä kaikissa pohjoismaissa ja Norja ja Islanti on mullakin enää jäljellä :D Tosi kivat kuvat oot ottanut ja hitsit rakastuin tohon sun takkiin!<3

Elli

1. Ihana reissu se myös oli <3 Kiitos paljon - toi takki on kyllä aivan ihana! 😍