29. lokakuuta 2017

APPLE WATCH - ÄLYKELLON PLUSSAT JA MIINUKSET

Siitä on nyt noin kaksi vuotta, kun julistin kaikille keiden kanssa älykelloista puhe tulikaan (pääasiassa Apple Watchista), että kyseinen asia on vuoden turhake. Sain kuitenkin myöhemmin samana vuonna joululahjaksi Apple Watchin ja mielenkiinnolla aloin tutustumaan tähän minulle aivan tuntemattomaan kapistukseen. Mun Apple Watch on niistä se kaikkein edullisin Sport -malli, pienemmällä, 38millimetrin kellotaululla. Hintaa tällä oli syksyllä 2015 noin 400 euroa, nyt vastaavan saa 280 eurolla. Nyt melkein kahden vuoden käytön jälkeen, mun mielipide Apple Watchista ja älykelloista ylipäätään!


.
PLUSSAT

Ehdoton plussa on se, että tästä näkee mitä kello on! En ollut aikaisemmin ikinä oikeastaan käyttänyt kelloja, mutta tämä tavallaan pakotti mut opettelemaan kelloihmiseksi. Enkä muuten enää voi elää ilman rannekelloa.

Vaikken mikään huippu-urheilija olekaan, eikä mulla ole kovinkaan suurta mielenkiintoa mitata mun aktiviisuutta sen syvemmin, on tämän kellon aktiviisuus -osio täydellinen pintaraapaisu päivän aktiivisuudesta. Ympyrät täyttyvät silloin, kun kävelen bussipysäkille ja kun päivän ohjelmaan kuuluu muutakin, kuin vain koulua. Laiskana sunnuntaipäivänä ympyrät eivät täyty edes puoleen väliin. 

Ilmoituksien saapuminen kelloon pitää ainakin mut ajantasalla ihan kaikesta. Älykellon myötä vastaan tekstiviesteihin heti, eikä yksikään puhelu mene ohi. Aikaisemmin mulla oli vaan puhelin äänettömällä ja jossain laukun pohjalla, joten arvatkaan vaan, mikä mun vastaamistodennäköisyys oli!

Puhelimen toimintojen käyttö etänä on myös aika kätevää - etenkin salilla. Musiikkia voi säätää kätevästi kellosta, tekstiviesteihin voi vastata nopeasti itse luomilla pikavastauksilla ja puhelimeen puhuminen kun puhelin on toisella puolella huonetta (Amerikassa uusimmassa versiossa tämä onnistuu vaikka puhelin olisi toisessa maassa). Myös karttojen saaminen kelloon on kätevää etenkin pyöräillessä uuteen paikkaan, kun kello näyttää mihin suuntaan pitää kääntyä ja kuinka monen metrin päästä! Toimintoja tässä olisi vaikka muille jakaa, mutta nämä ovat ne kätevimmät ja eniten käytössä olevat!

Okei, ehkä kätevintä ikinä on kellolla maksaminen, eli Apple Pay. Mun mielestä tämä toiminto tuli Suomeen (vihdoin!!) tällä viikolla  ja toimii kaiketi vain Nordealla. Arvatkaan vaan kuka oli heti tämän kelloonsa ja puhelimeensa asentamassa. On vaan niin kätevää, että ei tarvitse kaupassa enää kaivaa lompakkoa esille, kun pelkkää kelloa näyttämällä saa maksun suoritettua. Kassatädit ovat kyllä katsoneet mua vähän kummeksuen :-D


.
MIINUKSET

Oli Apple Watch kuinka kätevä tahansa, häviää tämä laite kuitenkin ulkonäössä monelle muulle kellolle. Jos jotain normaalia kelloa moni käyttää ihan vaan asusteena patterit tyhjinä (okei, tätä en ihan tajua), niin mun mielestä Apple Watch ei ihan pelkäksi asusteeksi taivu. 

Isoin miinus on ehdottomasti se, että koska saat heti ilmoituksen kaikesta, olet myös kokoajan kiinni puhelimessa. Puhelimen käyttö on lisääntynyt älykellon myötä huimasti (vaikka ehkä toisin voisi luulla), sillä pitähään esimerkiksi snäppiin vastata nyt ja heti. 

Tässä myös kestää akku vain yhden päivän verran, joten reissuun lähdettäessä kellon laturi on pakattava mukaan ja etenkin pidemmillä lennoilla voi kellon akku loppua. Tosin näiden kahden vuoden aikana olen kelloa vain kerran ladannut vähän oudommassa paikassa ja sekin oli vain Istanbulin lentokentän kahvila.


.
Yhteenvetona todettakoon - Apple Watch on tosi jees. En tiedä vielä tulenko tämän jälkeen uutta älykelloa ostamaan (tosin Apple Pay kyllä saa mut aika hyvin pitäytymään Applen kelloissa...), mutta onhan tämä näppärä vehje. Kuuluu just siihen kategoriaan, että tätä ei osaa kaivata, ennen kuin tämän on jonkin aikaa omistanut. 

Mitä mieltä te ootte älykelloista? Tosi jees vai tosi turha?

2 kommenttia:

  1. Tosi mielenkiintoinen postaus! Iphonien vannoutuneena omistajana myös Apple Watch on aina vähän kiinnostanut mua. Yllätti tuo akun kesto! Ja haha voin vaan kuvitella tilanteen, kun asiakas alkaa kellolla maksamaan t. kassalla työskennellyt :-D Mutta siis mulla on Polarin m400 ja se on mulla 24/7 ranteessa enkä enää pysty olemaan ilman. Lähinnä sen kellon ja päivämäärän katsomisen takia, mutta on sitä ilman jo "alastonkin" olo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että pidit! :) Joo aikalailla sama tilanne mullakin, tosi alaston olo ilman kelloa! :-D

      Poista

Asialliset kommentit ovat tervetulleita! ♥